سیستم دانلود فایل های دیجیتال

سرو، سایت هر آنچه به دنبالش هستید.

سیستم دانلود فایل های دیجیتال

سرو، سایت هر آنچه به دنبالش هستید.

سیستم دانلود فایل های دیجیتال

این وبلاگ به منظور دسترسی آسان کاربران دانشگاهی و عمومی در جهت یافتن انواع متنوع از فایل های دیجیتال طراحی شده است. این مهم با سایت های و فروشگا های معتبر فروش و دانلود فایل های دیجیتال همکاری دارد. از جمله این سایت ها می توان به :
forush.cero.ir
forush.etl24.com

بایگانی
آخرین نظرات

پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب

دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب

دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب

دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب
پایان نامه کارشناسی رشته فلسفه 
کسب درآمد اینترنتی
دانلود مقاله
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود پرسشنامه 
دانلود فایل
دانلود پاورپوینت
دانلود نمونه سوالات 
کار در منزل
دانلود آهنگ
دانلود سریال
دانلود فیلم
دانلود کتاب
دسته بندی فلسفه
فرمت فایل word
حجم فایل 118 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 124

دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب

این پایان نامه با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب

 

عنوان     صفحه

مقدمه     1

فصل اول؛ واژه شناسی سکولاریزم وسکولاریزاسیون        

1- ریشه لغوی      6

2- معادل‌های واژه سکولار    6

3- معادل‌های فارسی           8

3-1 ؛ سکولاریزم   8

3-2 ؛ سکولاریزاسیون         9

3-3 ؛ سکولار       9

4- تفاوت سکولاریزم وسکولاریزاسیون  10

5- تطورتاریخی اصطلاح سکولاریزم وسکولاریزاسیون      12

فصل دوم:تطورتاریخی شکل‌گیری مفهوم سکولاریزاسیون دراندیشه مسیحی ـ غربی        

1- مقدمه 20

2- ازمسیح(ع)تامسیحیت      22

3- ازدنیوی شدن مسیحیت تا سکولاریزاسیون جامعه مسیحی            26

3-1- دنیوی شدن مسیحیت    26

3-1-1- تحریرکتاب مقدس    31

3-1-2- شکل‌گیری کلیسا      34

3-2- سکولاریزاسیون جامعه مسیحی    38

3-2-1- جوهرمستعدمسیحیت 39

3-2-2- سرگذشت تاریخی مسیحیت     40

3- منشأ نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی  41

3-1- قدرت دولت،قدرت کلیسا            41

3-2- برتری کلیسابرحکومت  43

3-3- دواعی برتری کلیسا بر حکومت   44

4- طرح نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی 45

4-1- نظریه سنت توماس آکویناس درطرح حکومت سکولار 46

5- تلاش برای گذرازاندیشه نظام الهی ـ بشری،به اندیشه نظام بشری  48

6- گسترش فرهنگ مسیحی ، گامی به سوی رنسانس         52

فصل سوم: نگاه رنسانس دربارة انسان  

1- ویژگی عمومی رنسانس    56

2- نگاه رنسانس دربارةانسان  59

2-1- مدخل          59

2-2- ریشه لغوی ومعنایی اومانیسم      62

3- زمینه انجیلی انسنان گرایی رنسانس 65

3-1- سنت یهودی  65

3-2- سنت کلاسیک 68

3-3- سنت انجیلی  70

4- تأثیر تفکر افلاطونی بر نگاه رنسانس درباره انسان        73       

5- نتیجه بحث       78       

فصل چهارم:مروری برروندسکولاریزاسیون درنهضت اصلاح دین    

1- کلیات 82

2- مؤلفه‌های فرهنگ سکولاردراندیشه اصلاح دین            89

2-1- نگرش مثبت به دنیا     89

2-1-1- تأکیدجدیدبرآموزةآفرینش ونجات            90

2-1-2- احیای اندیشه دعوت دنیوی ازفردمسیحی 91

2-2- اخلاق کاردرآئین پروتستان         93

2-3- ریشه‌های سرمایه‌داری  95

3- نتیجه بحث       97

فصل پنجم : تأثیر عصر روشنگری بر بینش سکولار        

1- مقدمه             100

2- تأثیر اندیشة عصر روشنگری بر بینش سکولار            103

3- مؤلفه های مهم فرهنگ سکولار در عصر روشنگری     105

3-1- دئیسم          105

3-2- نظریة پیشرفت           109

4- نتیجة بحث       113

خلاصه و نتیجه گیری         115

منابع و مآخذ                    

منابع فارسی         120     

منابع لاتین           124     

مقدمه

تحقیق حاضر به بررسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب پرداخته است. البته سکولاریزم را به دلیل کثیر الاضلاع بودن ، می توان از ابعاد مختلفی تحلیل و بررسی کرد . سکولاریزم دارای جنبه ها و ابعاد مختلفی است، جنبه معرفتی که در نفی عوامل بیرون از پدیده های طبیعی یا تاریخی و در تأکید بر تحول بی وقفه تاریخ تبلور می یابد و جنبه نهایی که در تلقی نهاد دین به عنوان نهاد خصوصی بروز می یابد و جنبه سیاسی که در جدایی دین از سیاست نمود پیدا می کند. بدیهی است که هر کدام از این جنبه ها دارای اشکال و مناسباتی با واقعیتهای تاریخی پیرامون آن می باشند. در تمامی تعاریفی که از سکولاریزم می شود یک عنصر که تقریباً می توان گفت فرعی ترین عنصر سکولاریزم است ، به نحو مشترک یافت می شود. این عنصر عبارت است از جدایی دین از دولت یا به تعبیر خود غربی ها جدایی church از state . جدایی دین از دولت که به منزله سمبل سکولاریزم گرفته می شود، البته یکی از نتایج فرعی سکولاریزم است اما چون ملموس ترین، بارزترین و آشکارترین نتیجة آن است، نوعاً بر آن انگشت نهاده می شود. اما توقف کردن بر این عنصر و خاتمه دادن امر به اینجا البته گمراه کننده است. باید قدری به عقب برگشت و ریشه های تاریخی و فلسفی سکولاریزم را دید چون بدون این کار نمی توان فهمید که در تاریخ مدرن غرب چه اتفاق عظیمی افتاده است.

در تحقیق کنونی تمام سعی و تلاش بر این است که فرهنگ سکولاریزم جدید از منظر مسیحیت تبیین گردد. اینکه مسیحیت بستر ایجاد فرهنگ سکولار جدید غرب بوده است یا نه ، ادعایی است که نیازمند تحقیق بسیار جدی است که قطعاً تبیین و توجیه آن فراتر از یک تحقیق مقدماتی و جانبی است که قصد نگارنده نیز از چنین تحقیقی صرفاً بیان تمهیدی است که در این زمینه صورت گرفته است.

دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب









پایان نامه وظایف دال و معیارهای گزینش مسئولین طبقات مختلف اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه

دانلود پایان نامه وظایف دال و معیارهای گزینش مسئولین طبقات مختلف اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه

دانلود پایان نامه وظایف دال و معیارهای گزینش مسئولین طبقات مختلف اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه

دانلود پایان نامه وظایف دال و معیارهای گزینش مسئولین طبقات مختلف اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه
کسب درآمد اینترنتی
دانلود مقاله
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود پرسشنامه 
دانلود فایل
دانلود پاورپوینت
دانلود نمونه سوالات 
کار در منزل
دانلود آهنگ
دانلود سریال
دانلود فیلم
دانلود کتاب
دسته بندی فلسفه
فرمت فایل word
حجم فایل 79 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 132

دانلود پایان نامه وظایف دال و معیارهای گزینش مسئولین طبقات مختلف اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه

این پایان نامه با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

فهرست

چکیده:   ۱

مقدمه :   ۴

بخش اول :   ۶

کلیات بخش   ۶

الف : توضیح واژه های کلیدی   ۶

فصل دوم   ۸

معرفی نهج البلاغه فیض الاسلام   ۸

بخش دوم :   ۱۱

فصل اول : اساسی ترین اهداف و وظایف حکومت اسلامی‌   ۱۱

فصل دوم : صفات و مشخصات والیان   ۱۳

فصل سوم : وظایف کلی والیان در برابر مردم   ۱۴

خطوط اصلی وظایف :   ۱۴

بخش دوم   ۲۰

خواص و مشخصات ایشان و وظایف والی در ارتباط با آنان   ۲۰

وظایف والیان در قبال عیوب مردم :   ۲۱

فصل چهارم : وزرا و مشاوران حکومت   ۲۲

فصل پنجم : حقوق ملت   ۲۵

اصول کلی :   ۲۵

شناخت طبقات جامعه :    ۲۷

اهداف و مأموریت های ارتش اسلامی‌:   ۲۸

نیاز طبقات جامعه به یکدیگر :   ۲۸

وظایف والی در ادای حقوق طبقات جامعه :   ۲۹

فصل ششم – ارتش اسلامی‌و انتخاب فرماندهان   ۳۰

انتخاب فرماندهان ارتش :   ۳۰

وظایف والی نسبت به ارتش و فرماندهان :   ۳۱

مشخصات عالی ترین فرماندهان ارتش :   ۳۲

فصل هفتم : وظایف متقابل والی و مردم   ۳۲

فصل هشتم : مرجع اصلی حل اختلافات   ۳۴

فصل نهم : قاضیان عدالت   ۳۵

نحوة تعیین و صفات قاضیات :   ۳۵

وظایف والی نسبت به قاضیان :   ۳۷

فصل دهم : کارمندان و کارگزاران دولت    ۴۱

طریقة انتخاب و صفات کارمندان و کارگزاران دولت :   ۴۱

وظیفة والی نسبت به کارمندان و کارگزاران :   ۴۲

فصل یازدهم : بازرسی و بازرسان کشور   ۴۲

فصل دوازدهم : مالیات ، بیت المال و مالیات دهندگان   ۴۷

طریقة گرفتن بیت المال   ۴۹

حفظ و نگهداری بیت المال   ۵۳

موارد مصرف بیت المال   ۵۴

تقسیم عادلانه بیت المال   ۵۵

خیانت در بیت المال   ۵۸

فصل سیزدهم : دبیران و نویسندگان امور دولتی و کشوری ( وزیران و مشاوران عالی رتبه )    ۶۲

مجریان امور اقتصادی :   ۶۴

نظارت مستقیم دولت بر حسن جریان اقتصاد کشور :   ۶۵

محرومان جامعه :   ۶۶

وظایف والی نسبت به محرومان :   ۶۶

فصل شانزدهم : دادرسی مستقیم مردم در مقابل والی   ۷۱

فصل هفدهم : وظایفی که والی شخصاً عهده دار آنهاست   ۷۳

فصل هجدهم : نظارت مستقیم والی و زمامدار بر مسائل جاری مملکت   ۷۴

فصل نوزدهم : والی وخاندان و نزدیکان او   ۷۶

فصل بیستم : وظیفة والی در قبال اتهاماتی که به او نسبت می‌دهند   ۷۷

فصل بیست و یکم : قراردادها و پیمانهای صلح   ۷۸

خطوط اصلی پیمانها :   ۷۸

پیمانهای صلح :   ۷۸

فصل بیست و دوم : خطوط اصلی وظایف فردی و اجتماعی والی   ۸۱

فصل بیست و سوم : دعا و طلب عدالت و شهادت   ۸۵

بخش سوم :   ۸۶

فصل اول : معیارهای گزینش قرآنی   ۸۶

فصل دوم: چهارده ویژگی عمده مدیران و فرماندهان   ۸۸

۱ – ایمان به هدف   ۸۸

۲  و ۳ – « علم » و « قدرت »   ۹۱

۴ – امانت و درستکاری   ۹۴

۵ – صداقت و راستی   ۱۰۰

۶ – حسن سابقه   ۱۰۲

۷ – وراثت صالحه   ۱۰۴

۸ – سعه صدر   ۱۰۷

۹ – دلسوزی و عشق به کار   ۱۰۹

۱۰ – تجربه و آزمودگی   ۱۱۱

۱۱ -  شجاعت و قاطعیت   ۱۱۲

۱۲ – عدالت و دادگری   ۱۱۵

۱۳ – پایگاه مردمی‌   ۱۱۸

۱۴ – پای بند بودن به اصول و ضوابط   ۱۲۰

فصل سوم : ویژگیهای پنجگانه فرمانده بزرگ اسلام   ۱۲۴

نتیجه گیری :   ۱۲۹

فهرست منابع :   ۱۳۱

چکیده:

از آنجا که بعد از رسول خدا (ص) از جمع ائمه معصومین (ع) تنها حضرت علی (ع) موفق به تشکیل حکومت اسلامی‌شده است لذا این حکومت نمونه و سرمشق خوب برای همه عدالت خواهان و مدعیان حکومت دینی است تا با اقتدا به آن امام همام بتوانند حداقل در راه آن حضرت هر چند اندک حرکت کنند چرا که ایشان خود فرموده اند « که عمل کردن مانند من ممکن نیست » اما حرکت در مسیر ایشان آرزوی است که بر دل هر عدالت خواهی نقش بسته است لذا در این مقاله تلاش شده است با بهره برداری اندک از آیات کریم قرآن و با اتکای بیشتر بر فرمایشات مولا و اشاره کوتاهی به اساسی ترین اهداف و وظایف حکومت اسلامی‌شامل :

۱ – جمع آوری مالیات‌های کشور

۲ – جهاد و مبارزه پیگیر با کلیه دشمنان ( ائم از داخلی و خارجی )

۳ – تنظیم برنامه و اقدام جدی برای ایجاد جامعه صالح

۴ – تنظیم برنامه و اقدام برای عمران و آبادانی شهرها

اشاره برای رسیدن به این اهداف به مشخصات افرادی که باید این مهم را به انجام برسانند شامل ۹ صفت از جمله: پروا پیشه بودن در برابر خداوند، مقدم داشتن اطاعت خداوند برهرطاعتی، تسلط برهوای نفس و پیروی از اوامر خداوند که در قرآن آمده است. پیروی کند آنچه را که خداوند در کتابش قرآن به آن امر کرده است. بر هوای نفس مسلط باشد و …. بیان شده است و سپس وظایف والیان در برابر مردم شامل :

خطوط اصلی وظایف از جمله : قلب خود را برای مردم سرشار از رحمت کند .در مورد ایشان ، دوستی و لطف داشته باشد و ….

و سپس وظایف والیان در قبال عیوب مردم از جمله: عدم تلاش برای کشف عیوب و رازهای مردم که پنهان است، دورکردن کینه دشمنی نسبت به مردم از قلب خود، و …. در ادامه درخصوص شناخت طبقات اجتماع شامل:

لشکریان ، امیران و نویسندگان ، قاضیان ، کارمندان ، مالیات دهندگان ، بازرگانان ، طبقه محروم و سپس وظایف والی نسبت به هر یک از طبقات ذکر شده و مشخصات و صفات هر یک از طبقات به طور مشروح ارائه شده ست و سپس به وظایفی که والی شخصاًًَ عهده دار آنهاست به همراه مواردی که لازم است والی مستقیماً نظارت کند و در پایان این بخش وظایف فردی و اجتماعی والی ارائه شده است در بخش دوم با استفاده از قرآن مجید معیارهای گزینش مدیران و فرماندهان در قرآن مجید شامل ایمان به هدف ، علم و قدرت ، امانت داری و درستکاری ، صداقت و راستی ،‌ وراثت صالحه ، سعه صدر ، دلسوزی و عشق به کار ،‌ تجربه و آزمودگی ، شجاعت  و قاطعیت عدالت و دادگری ، پایگاه مردمی‌، پای بند بودن به اصول و ضوابط و انتها ویژگیهای پنجگانه فرمانده بزرگ اسلام حضرت ختمی‌مرتبت پیامبر اکرم ( ص) که درآیه ۱۲۸ سوره توبه آمده است ارائه شده و در پایان نتیجه گیری مبنی بر اینکه مهمترین عامل و موثرترین عامل کارگزاران نظام می‌باشند زیرا احکام الهی فاقد نقص و عیب بوده لذا در صورت اجر سعادت بشری تأمین خواهد شد، لیکن اجرا کنندگان این احکام هستند که می‌توانند در اجرای آن اگر از شرایط لازم برخوردار باشند موفق شده و در غیر اینصورت باید شاهد رخت بر بستن عدالت و برقراری ظلم و تبعیض در جامعه بود . زیرا بی عدالتی نتیجه ای جز دوری مردم از نظام و عدم موفقیت نظام اسلامی‌چیزی به همراه نخواهد داشت با این تفاوت که عدم موفقیت نظام را در این مرحله دیگر به کارگزاران نسبت نداده بلکه ریشه عدم موفقیت ( را با توجه به تبلیغات فعل حاکم بر جهان ) را در ناکارآمدی نظام اسلامی‌خواهند داشت. ضمناً کلید واژه های این بحث شامل :

دانلود پایان نامه وظایف دال و معیارهای گزینش مسئولین طبقات مختلف اجتماع از دیدگاه نهج البلاغه













پایان نامه کارشناسی کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس

دانلود پایان نامه کارشناسی کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس

دانلود پایان نامه کارشناسی کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس

دانلود پایان نامه کارشناسی کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوسکسب درآمد اینترنتی
دانلود مقاله
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود پرسشنامه 
دانلود فایل
دانلود پاورپوینت
دانلود نمونه سوالات 
کار در منزل
دانلود آهنگ
دانلود سریال
دانلود فیلم
دانلود کتاب
دسته بندی پایان نامه
فرمت فایل word
حجم فایل 121 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 245

دانلود پایان نامه کارشناسی کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس

این  پایان نامه  با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

مقدمه
فصل اول
1.1. تاریخ وجود قبل از هراکلیتوس و پارمنیدس
1. 1. 1 هومر- هسیود- سولون
2. 1. 1 onta
3 .1 . 1 مدلول لفظ « است » و بودن ( einai) و حقیقت ( aletheia )
4 . 1. 1 برخی صفات وجود
2 .1 وجود نزد پارمنیدس
1 .2 .1  Existant
2. 2. 1 تفاوت روش پارمنیدس و روش ملطی ها
3. 2. 1 برخی صفات وجود نزد پارمنیدس
1. 3. 2. 1 بساطت وجود و عدم تجزی آن - همگونی وجود
2 .2 .2 .1 وجود به وجود نمی آید و از بین هم نمی رود. و نفی زمان از ساحت وجود
3 . 3 .2. 1 محدود بودن وجود
4 .3 .2 .1  کروی بودن وجود
5 .3 .2 .1 غیر متولد بودن وجود
3 .2 .1 مدخلی برای هم سخنی با هراکلیت:

فصل دوم
1 .2 . تاریخ لوگوس
1 .1 .2  لغت لوگوس
2 .1 .2  لوگوس نزد هومر، هسیود، سولون، فیثاغورث
2 . 2 لوگوس نزد هراکلیت
1 .2. 2 رسالتی از جانب لوگوس
2 .2. 2 صفات لوگوس در هراکلیت
3 . 2 . 2 لوگوس و قانون طبیعت
4 . 2 . 2 اشتراک لوگوس نزد همگان

فصل سوم
1 .3  چیستی ادراک
1. 1. 3 gignoskein (شناختن) (بازشناختن)
2 .1 .3 Synesis
3 .1 .3 Sophos
4 .1 .3 eidenai (دانستن)
5 .1 .3 noein
6 .1. 3 episteme
7 .1 .3  phronein
8 . 1. 3  doxa

فصل چهارم
1 .4  ملاحظات اسطوره ای دربارة تعریف وجود از خودش
2. 4 کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس
1 .2 .4 شگفتی های مقدمه
2. 2. 4  دو راه تحقیق exist و not exist (okestin , estin)
3. 2. 4 شناسائی به کمک اسماء یا علائم (Sema)
4. 2. 4 یک چیز است که می‌اندیشد و مورد اندیشه قرار می‌گیرد و می‌گوید و گفته می‌شود و هست !
3. 4 کیفیت ادراک لوگوس نزد هراکلیت .
1. 3. 4 اختفای وحدت به کثرت
2 . 3 . 4 اهمیت راه یافتن به لوگوس
3 . 3 .4 اشتراک لوگوس نزد همگان و جستجوی در خویش
4 . 3 . 4 مسئله خواب و بیداری - جایگاه روح
5. 3. 4 خدا و درک او در اندیشه هراکلیت

فصل پنجم
1. 5 تقابل اندیشه پارمنیدس و هراکلیتوس
2 . 5 رابطه وحدت و کثرت نزد پارمیندس
1 . 2 . 5 مسئله حواس
2 . 2 .5 قبیله میرندگان
3 . 2 . 5 نسبت حواس و عقل
4 . 2 .5 حمل مجازی «هست» بر کثرات - نام گذاری و اراده 
3 . 5 رابطه وحدت و کثرت : چیستی کثرت نزد هراکلیتوس
1. 3 . 5 وحدت و کثرت
2 . 3 . 5 مسئله اضداد و رابطه کثرت و وحدت
3 . 3 .5 مسئله حرکت دائم در رابطه کثرت و وحدت
4 . 3 .5 آتش و مسئله رابطه وحدت و کثرت
کلام آخر

فهرست منابع

مقدمه

موضوع این رساله چگونگی ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس است . اهمیت این مسئله ازآن جا ناشی می شود که پس از پدیدآمدن شکاف معرفت شناسی میان فاعل شناسا و متعلق شناسایی که در دورة جدید مورد تأکید قرار گرفت ، عده ای از متفکرین که منتقد انحصار روش شناخت در این نوع خاص شاخت مبتنی بر شکاف معرف شناختی بودند کوشیدند در اندیشه های موجود در جریان تاریخی اندیشه غرب در پی متفکرینی بگردند که به گمان ایشان در آن ها ما با شناختی از نوعی دیگر مواجه هستیم . دو تن از این اندیشمندان بی شک پارمنیدس وهراکلیتوس هستند . در این رساله تلاشی شده است در جهت درک درست کیفیت شناخت عالی ترین حقیقتی که هر یک از این دو متفکر در منظومه فکری خود از آن خبر داده اند . روشن است که انتخاب عنوان کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس وهراکلیتوس به ما این معنی را انتقال می دهد که گویی این هر دو از وجود سخن گفته اند لذا در مورد این عنوان توضیح زیر لازم است : لغت وجود در اصطلاح سنت فلسفی کشور ما ، پس از ملاصدرا قرین نوعی خارجیت اصالت ، وحدت و فراگیری است . جستجوی از چگونگی درک شدن وجود به معنایی که ما امروز از ان در سنت فلسفی خود می فهمیم ، در واقع پرسیدن سوالی است از دو اندیشمندی که در فضایی اندیشیده اند که از رنج های معرفت شناسانه دنیای معاصر فارغ بوده است . در واقع پرسیدن این سوال است که عالی ترین حقیقتی که شما در اندیشه خود آن را درک می کردید چگونه درک می شود . برای مثال عنوان این رساله را می شد کیفیت ادراک عالی ترین حقیقت نزد پارمنیدس و هراکلیتوس گذاشت . البته در آن صورت ممکن بود کسی انتقاد کند که مثلاً مگر در پارمنیدس حقایق متعدد وجود دارد که شما از عالی ترین آن ها سخن می گوئید و قص علی هذا ... ، هنگامی که موضوع این رساله به هیئت داوری موضوع تقدیم شد ، به صورتی کاملاً عادی من از بستر فکری خویش که فضای فلسفی کشور ماست این سوال را از پارمنیدس و هراکلیت پرسیدم و پس از تصویب این موضوع و پس از کاربر روی آن دریافتم که عناوین دقیق تری نیز برای آن ممکن بود . به هر حال امیدوارم اکنون مقصود روشن باشد .

ناگزیر می باید تحقیقی می شد در مورد تاریخ لفظ وجود و لفظ لوگوس تا معلوم شود پیش از پارمنیدس وهراکلیت این کلمات به چه معنایی استفاده شده اند این کار در   1 . 1 و 1 . 2 انجام شده است . سپس با مراجعه به متن قطعات این دو، به بررسی وجود و لوگوس در منظومه فکری آن ها پرداخته شده است . این کار را به این صورت ارائه شده که برخی از اهم صفات وجود و لوگوس بر اساس نظر این دو به صورت مجزا استخراج و تبیین شده است . ( در 2 . 1 به بعد و 2 . 2 به بعد )

در فصل سوم به دلیل این که سروکار این رساله از یک طرف با مسئله ادراک بوده است اقسام مختلف درک کردن تا حد امکان ، در اندیشه یونانیان باستان استقصا شده است و 8 نوع مختلف درک کردن مورد اشاره قرار گرفته است .

در فصل چهارم در واقع اندیشه اصلی این رساله ارائه شده است که وجود برای پارمنیدس و لوگوس برای هراکلیت خود معرف خود میباشد. در ارائه این مطلب کار از برخی ملاحظات تاریخی و اسطوره ای آغاز شده  و سپس به تبیین نظرات این دو پرداخته شده است.

در فصل پنجم ، با فرض درستی تلقی این رساله از کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس به بررسی حل مسئله رابطه کثرت و وحدت نزد این دو پرداخته شده است . چرا که اگر چه هم پارمنیدس و هم هراکلیتوس قائلند عالی ترین حقیقتی که می شناسند خود معرف خود است ولی در تبیین رابطه این حقیقت اعلی باکثرات هر یک تبیینی خاص ارائه کرده اند . در بخش آخر نیز که تحت عنوان کلام آخر آمده است تلاشی شده است در جهت تبیین این مطلب که تفاوت آن چه این دو اندیشمند بدان قائل بودند با دستگاه های فکری که پس از آن ها آمده است چیست ؟ روشن است که در حین تحقیق نتایجی نیز حاصل شده است ـ که اگر چه از جریان موضوع اصلی این رساله خارج است ولی به نوعی تفسیر نویی است البته تقریباً نو ! ـ از برخی بحث های موجود در تفسیر پارمنیدس و هراکلیتوس . از آن جمله تلقی خاص این رساله  از okestin و estin نزد پارمنیدس ، و تفسیر ویژه از کروی بودن وجود نزد او ـ که در فصل های یک و چهار به آن ها اشاره شده است ـ هم چنین تبیین خاص این رساله از «راه گمان» که بر خلاف تفسیر رایج است و چگونگی ارتباط وحدت و کثرت در پارمنیدس که در فصل پنجم مورد بحث قرار گرفته است . در هراکلیت نیز دو نکته نسبتاً جدید وجود دارد : یکی کیفیت خاص ادراک وجود نزد هراکلیت است که به شکلی که این جا مورد بحث قرار گرفته است ـ در فصل چهارم ـ در سایر منابع مشاهده نشد و دیگری تبیینی است که به لحاظ معرفت شناختی از کیفیت ادراک وجود نزد هراکلیت ارائه شده است ـ در فصل پنجم ـ که تقریباً جدید است .

در کار تحقیق دریافتم که پر ثمر ترین روش مطالعه مراجعه به متن فیلسوف است . با بدست آوردن چند ترجمه انگلیسی کوشیده ام ابتدا معنای خود متن را به درستی دریابم. (نباید پنهان کنم که در مواجهه با متن ذهن انسان دچار فوران معنا می شود) سپس به شرح مراجعه کرده ام . در فهرست منابع ، کتاب ها را به ترتیب کثرت استفاده فهرست کرده ام .

می باید از استادم جناب اقای دکتر بهشتی نهایت تشکر را داشته باشم ، به دلیل معرفی دو کتاب : سر آغازهای فلسفه نزد یونانیان و The presocratic philosophers که مهم ترین منابع من در این کار بوده اند سپس البته متن های اصلی ، که من از گتاب گالوپ ، ویل رایت و فریمن استفاده کرده ام ـ اطلاعات کتاب شناسی در فهرست منابع آمده است.

امیدوارم این کار خوب باشد و بتواند در جایی گرهی بگشاید .

بی شک پیدا کردن معایب یک کار و هدیة آن به صاحب کار مهربانانه ترین و مفیدترین پیشکش است .

دانلود پایان نامه کارشناسی کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس




  • Mehrdad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی