آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی برنامه های مراقبتی کودکان درکشور لیبی مراقبتهای اولیة از کودکان در برگیرنده فعالیتهای سازماندهی شده میباشد هدف از احرای مراقبتهای اولیه توجه به نیازها و علایق اولیه کودکان به فرآیند یادگیری از دوران تولد تا رده سنی6 سال می باشد در این راستا دولت لیبی با همکاری مؤسسات آموزشی، بهداشتی، تغذیه و رفاه اجتماعی مبادرت به اجرای طر |
![]() |
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
آموزش پیش دبستانی
برنامه های مراقبتی کودکان
درکشور لیبی مراقبتهای اولیة از کودکان در برگیرنده فعالیتهای سازماندهی شده میباشد. هدف از احرای مراقبتهای اولیه توجه به نیازها و علایق اولیه کودکان به فرآیند یادگیری از دوران تولد تا رده سنی6 سال می باشد. در این راستا دولت لیبی با همکاری مؤسسات آموزشی، بهداشتی، تغذیه و رفاه اجتماعی مبادرت به اجرای طرحهای مراقبتی و آموزشی ویژة کودکان نموده است، تا از این طریق علاوه برآورد نیازهای آموزشی و بهداشتی کودکان پیشدبستانی،خانوادههای کم درآمد و کودکان استثنایی را نیز تحت پوشش قرار دهد. گفتنی است که سیاست مذکور مختص کشور لیبی نبوده و سایرکشورها نیز با توجه به نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود به اجرای آن مبادرت مینمایند. درکشور لیبی بخش خصوصی در راستای اجرای برخی از طرحهای آموزشی ویژة کودکان از طریق سیستم آموزش آزاد با بخش دولتی همکاری مینماید.
از جمله مهمترین مؤسسات ارائه کننده خدمات مراقبتی کودکان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
مراکز پیش دبستانی عمومی
مراکز مذکور بخشی از نظام آموزشی کشور محسوب می گردند. مراکز پیش دبستانی به ارائه آموزشهای متنوع اجتماعی، ورزشی و فکری به کودکان پیش از ورود به مقطع ابتدایی مبادرت مینمایند. بهعبارت دیگر این قبیل مراکز به آماده سازی کودکان جهت به مراکز آموزش ابتدایی میپردازند. لازم به ذکر است که روند انجام چنین آموزشی با استفاده از کلیه ابزار آموزشی و همکاری نزدیک خانوادههای کودکان انجام پذیر است.
از جمله مهمترین اهداف تشکیل دوره های آموزش پیش دبستانی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. فراهم سازی محیطی آرام و مطمئن جهت رشد شخصیتی کودکان و ایجاد شرایط لازم و مناسب جهت رشد و توسعه خلاقیت، استقلال و استعدادهای کودکان بر اساس خود واقعی آنان به نحویکه به راحتی با همسالان خود ارتباط برقرار نموده و در فعالیتهای اجتماعی مشارکت نمایند.
2.جهت دهی به رفتارهای خاص کودکان در راستای رفتارهای معقول و عامه پسند
3. آموزش عادات خوب به کودکان و تلاش جهت نهادینه نمودن چنین عاداتی به واسطه تشویق مثبت
4.تحریک و ترغیب حس کنجکاوی کودکان به منظور کشف پدیدههای اجتماعی و طبیعی مطابق با سطح هوش و استعداد آنان
5. تحریک و تقویت هوش و استعداد کودکان و توسعة تواناییهای یادگیری در آنان
6 . تقویت زبان آموزشی کودکان درجهت تسهیل برقراری ارتباط وی با دیگران و تشویق آنان به استفاده از گفتارهای پسندیده و حس زیبایی دوستی
7. ارتقاء و رشد سطوح رفتاری، زبانی و اجتماعی کودکان در جهت آماده سازی آنان برای ورود به مقطع آموزش ابتدایی
8. ارائه آموزشهای مذهبی در جهت رشد معنوی و مذهبی کودکان
علاوه بر این مراکز آموزش پیش دبستانی به تشویق و ترغیب کودکان به انجام فعالیتهای متنوعی اعم از بدنی، فکری، عقلانی، اجتماعی، عاطفی و آموزشی مبادرت می نماید.
گفتنی است که یک چنین فعالیتهایی با توجه خاص بر جنبههای معنوی، دینی، اخلاقی، حس زیبایی دوستی، ذوق هنری، علائق دنیوی و هماهنگی با محیط زیست صورت میپذیرد.
طول دورههای آموزشی پیش دبستانی مشتمل بر2 سال آموزشی بوده و کودکانی که در پایان سال تحصیلی به سن4سالگی رسیده باشند از مجوز ورود به این کلاسها برخوردار می گردند.
- 16/05/31